Leseverktøy

Nivå 3 / Kronikk / Elefanten i det norske rommet (bm.)

  • Analyse

  • Grammatikk

  • Fagbegreper

Jan Egeland

Elefanten i det norske rommet (bm.)

Analyse

Førlesingsoppgaver ÅPNE LUKK

Før du leser teksten, skal du svare på disse oppgavene:
  1. Hva betyr uttrykket «elefanten i rommet»?
  2. Hva mener du er de største utfordringene i det norske samfunnet i dag?
  3. Hva mener du er de største utfordringene i verden i dag?
  4. Er vi i Norge flinke nok til å engasjere oss i kriser i andre deler av verden, etter din mening?

Les teksten ÅPNE LUKK

Your browser does not support the audio element.

Elefanten i det norske rommet

Den voksende elefanten i det norske hus er at vi vet at hundretusener blør og dør på terskelen til vår egen verdensdel, men vår samlede innsats for å hjelpe dem er mindre enn det vi bruker på et gjennomsnittlig veikryss på E-18.

Det er ikke utfordringene med et flerkulturelt samfunn, islam eller norske fremmedkrigere i Syria som er «elefanten i rommet». Norske journalister, PST og terrorforskere har i lang tid fylt sendinger og spalter med trusler om hva som kanskje kan komme til å skje.

Elefanten i vårt norske hus er at vi verken snakker mye om eller gjør mye for de som rammes av vår tids største humanitære utfordring og krig i og omkring Syria. Utenverdenens manglende engasjement i Midtøsten skaper lidelse og bitterhet blant millioner. Det er en langt større trussel mot våre idealer og interesser enn de hjemlige problemene som faktisk dominerer nyhetsbildet.

Tryggere

Det norske samfunn har aldri vært rikere, tryggere og friere enn nå. Ingen andre samfunn har noensinne før gjort det så godt på internasjonale rangeringer over menneskelig utvikling, sikkerhet og rettigheter som Norge de siste 20 år. Mord og vold er redusert og levealder, levestandard, helse, utdanning og likestilling kraftig forbedret.

Dette har skjedd i innvandringens tidsalder. Vår ene fryktelige terroraksjon siden 2. verdenskrig, i 2011, Europas verste de siste årene, ble utført av en norsk nordmann fra Oslos vestkant.

Humanitær stormakt

Så vi skulle ha de beste forutsetninger for å konsentrere oss om ofrene for krig, katastrofer og terror der den faktisk tar tusener av menneskeliv hver måned, i Syria. Eller der vi ser hundrevis drukne hver måned, i Middelhavet. For er vi ikke en humanitær stormakt der behovene er størst?

La oss se nærmere på hva vi faktisk ga i nødhjelp til de nå over 15 millioner som har flyktet fra eller befinner seg inne i Syrias krig. Utover fjerning av kjemiske våpen og litt støtte til Libanon gjennom Verdensbanken, ga den norske statskassen i fjor 600 millioner kroner til syriske krigsofre. Det er 40 kroner per nødstedt. 11 øre dagen til de som har mistet alt.

De over 3,8 millioner flyktningene i nabolandene kan i tillegg konkurrere om 1.500 plasser i Norge som det tar evigheter å realisere. Eller de kan gi opp og kaste seg på livsfarlige flåter som driver over Middelhavet. Da kan de få med seg at Norge har tilbudt hundeførere, dokumentgranskere og politifolk til vår europeiske yttergrense for å holde ulovlige migranter borte, men ingen fartøyer til å plukke opp flyktninger som er i ferd med å drukne.

Ingen livredning

Så «elefanten i rommet» er ikke den manglende dekningen av alle mulige små og store, teoretiske og virkelige, problemer med islamistiske ekstremister i vårt land eller «på vei mot vårt land».

Vi har aldri hatt flere som har som fulltidsjobb for å minne oss på at det som ikke har skjedd kanskje kan komme til å skje en dag. Den voksende elefanten er at vi vet at hundretusener blør og dør på terskelen til vår egen verdensdel, men vår samlede innsats for å hjelpe dem er mindre enn det vi bruker på et gjennomsnittlig veikryss på E-6 eller E-18. At vi brukte nesten hundre ganger mer på juleshoppingen i fjor enn vi brukte på femten millioner i nød i og rundt Syria. At vi sender krigsskip for å passe på vår handelsflåte utenfor Somalia, men ingen fartøyer for å plukke opp skipbrudne i det havet vi drar flokkevis til på ferie. At vi ga mange tusen fra Balkan beskyttelse i Norge på 1990-tallet da vi hadde dårligere kommuneøkonomi enn vi har nå.

De fleste har fått med seg at det ikke siden tiden etter andre verdenskrig har vært så mange flyktninger i verden som nå. Vi må snakke om elefanten i rommet.

Ordforklaringer

elefanten i rommet: uttrykk: noe som finnes, men som ikke snakkes om

fremmedkriger: privatperson som deltar i krig utenfor sitt eget land, uten betaling

PST: Politiets sikkerhetstjeneste

utenverdenen: verden utenfor eget land/samfunn

utfordring: noe man må jobbe hardt for å få til

trussel: advarsel om at noe fælt skal skje

humanitær: som arbeider for menneskenes beste

bitterhet: følelse av sinne og urettferdighet

katastrofe: plutselig hendelse som forårsaker stor skade

noensinne: noen gang

forutsetning: nødvendighet

nødstedt: fattig eller trengende

dokumentgransker: som kontrollerer offentlige papirer

dekning: her: det nyhetspressen omtaler

ekstremist: person som tror på noe de fleste synes er urimelig og ikke akseptabelt

handelsflåte: alle handelsbåter som hører hjemme i et land

terskel: her: grense

fartøy: fremkomstmiddel for vann (båt, skip osv.)

skipbrudne: personer på en båt som har forlist

flokkevis: mange som kommer samtidig

Last Ned

Refleksjonsoppgaver ÅPNE LUKK

  1. Hva mener Egeland er den største humanitære utfordringen i vår tid?
  2. Hvilke typer utfordringer er det mediene framstiller som de største, ifølge Egeland? Hva mener Egeland er den største trusselen mot norske idealer og interesser?
  3. Egeland skriver om «vårt norske hus». Hva mener han med det? Hva oppnår han ved å bruke denne metaforen?
  4. Hva mener Egeland med at Norge er en «humanitær stormakt»? Hva mener han om den norske innsatsen for å hjelpe mennesker i nød?
  5. Hvilke argumenter bruker Egeland for å vise at vi bekymrer oss over feil utfordringer?
  6. Egeland har en jevn fordeling av logos- og patosappell i teksten. Hva er fordelen med det?
  7. Hva er temaet i kronikken?
  8. Hva er hovedsynspunktet i teksten?
  9. Hva er formålet med kronikken?

Grammatikk

Les teksten ÅPNE LUKK

Your browser does not support the audio element.

Elefanten i det norske rommet

Den voksende elefanten i det norske hus er at vi vet at hundretusener blør og dør på terskelen til vår egen verdensdel, men vår samlede innsats for å hjelpe dem er mindre enn det vi bruker på et gjennomsnittlig veikryss på E-18.

Det er ikke utfordringene med et flerkulturelt samfunn, islam eller norske fremmedkrigere i Syria som er «elefanten i rommet». Norske journalister, PST og terrorforskere har i lang tid fylt sendinger og spalter med trusler om hva som kanskje kan komme til å skje.

Elefanten i vårt norske hus er at vi verken snakker mye om eller gjør mye for de som rammes av vår tids største humanitære utfordring og krig i og omkring Syria. Utenverdenens manglende engasjement i Midtøsten skaper lidelse og bitterhet blant millioner. Det er en langt større trussel mot våre idealer og interesser enn de hjemlige problemene som faktisk dominerer nyhetsbildet.

Tryggere

Det norske samfunn har aldri vært rikere, tryggere og friere enn nå. Ingen andre samfunn har noensinne før gjort det så godt på internasjonale rangeringer over menneskelig utvikling, sikkerhet og rettigheter som Norge de siste 20 år. Mord og vold er redusert og levealder, levestandard, helse, utdanning og likestilling kraftig forbedret.

Dette har skjedd i innvandringens tidsalder. Vår ene fryktelige terroraksjon siden 2. verdenskrig, i 2011, Europas verste de siste årene, ble utført av en norsk nordmann fra Oslos vestkant.

Humanitær stormakt

Så vi skulle ha de beste forutsetninger for å konsentrere oss om ofrene for krig, katastrofer og terror der den faktisk tar tusener av menneskeliv hver måned, i Syria. Eller der vi ser hundrevis drukne hver måned, i Middelhavet. For er vi ikke en humanitær stormakt der behovene er størst?

La oss se nærmere på hva vi faktisk ga i nødhjelp til de nå over 15 millioner som har flyktet fra eller befinner seg inne i Syrias krig. Utover fjerning av kjemiske våpen og litt støtte til Libanon gjennom Verdensbanken, ga den norske statskassen i fjor 600 millioner kroner til syriske krigsofre. Det er 40 kroner per nødstedt. 11 øre dagen til de som har mistet alt.

De over 3,8 millioner flyktningene i nabolandene kan i tillegg konkurrere om 1.500 plasser i Norge som det tar evigheter å realisere. Eller de kan gi opp og kaste seg på livsfarlige flåter som driver over Middelhavet. Da kan de få med seg at Norge har tilbudt hundeførere, dokumentgranskere og politifolk til vår europeiske yttergrense for å holde ulovlige migranter borte, men ingen fartøyer til å plukke opp flyktninger som er i ferd med å drukne.

Ingen livredning

Så «elefanten i rommet» er ikke den manglende dekningen av alle mulige små og store, teoretiske og virkelige, problemer med islamistiske ekstremister i vårt land eller «på vei mot vårt land» .

Vi har aldri hatt flere som har som fulltidsjobb for å minne oss på at det som ikke har skjedd kanskje kan komme til å skje en dag. Den voksende elefanten er at vi vet at hundretusener blør og dør på terskelen til vår egen verdensdel, men vår samlede innsats for å hjelpe dem er mindre enn det vi bruker på et gjennomsnittlig veikryss på E-6 eller E-18. At vi brukte nesten hundre ganger mer på juleshoppingen i fjor enn vi brukte på femten millioner i nød i og rundt Syria. At vi sender krigsskip for å passe på vår handelsflåte utenfor Somalia, men ingen fartøyer for å plukke opp skipbrudne i det havet vi drar flokkevis til på ferie. At vi ga mange tusen fra Balkan beskyttelse i Norge på 1990-tallet da vi hadde dårligere kommuneøkonomi enn vi har nå.

De fleste har fått med seg at det ikke siden tiden etter andre verdenskrig har vært så mange flyktninger i verden som nå. Vi må snakke om elefanten i rommet.

Ordforklaringer

elefanten i rommet: uttrykk: noe som finnes, men som ikke snakkes om

fremmedkriger: privatperson som deltar i krig utenfor sitt eget land, uten betaling

PST: Politiets sikkerhetstjeneste

utenverdenen: verden utenfor eget land/samfunn

utfordring: noe man må jobbe hardt for å få til

trussel: advarsel om at noe fælt skal skje

humanitær: som arbeider for menneskenes beste

bitterhet: følelse av sinne og urettferdighet

katastrofe: plutselig hendelse som forårsaker stor skade

noensinne: noen gang

forutsetning: nødvendighet

nødstedt: fattig eller trengende

dokumentgransker: som kontrollerer offentlige papirer

dekning: her: det nyhetspressen omtaler

ekstremist: person som tror på noe de fleste synes er urimelig og ikke akseptabelt

handelsflåte: alle handelsbåter som hører hjemme i et land

terskel: her: grense

fartøy: fremkomstmiddel for vann (båt, skip osv.)

skipbrudne: personer på en båt som har forlist

flokkevis: mange som kommer samtidig

Last Ned

Språkoppgaver ÅPNE LUKK

Oppgave 1: Hva betyr det?

Oppgave 2: Sammenskriving

Oppgave 3: Konjunksjoner

Oppgave 4: Leddsetninger

Oppgave 5: Adjektiv

Oppgave 6: Adjektiv

Oppgave 7: Adjektiv

Fagbegreper

A
Adjektiv
Adverb
Adverbial
Allegori
Allusjon
Anførselstegn («»)
Argument
B
Besjeling
Bokstavrim
Budskap
D
Determinativ
Dialekt
Dialog
Direkte objekt
E
Ellipse
Etos
F
Farger
Figurdikt
Form
Formål
Frempek
G
Generalisering
Genitiv
Gjentakelse
H
Halvrim
Helrim
Helsetning
Humor
Høydepunkt
I
In medias res
Indirekte objekt
Interjeksjon
Ironi
K
Kolon (:)
Komma (,)
Konjunksjon
Kontrast
L
Leddsetning
Logos
Lydhermende ord
M
Metafor
Miljøbeskrivelse
Monolog
Morfem
Motiv
Multietnolekt
N
Negativt ladede ord
Nøytrale ord
O
Og/å
Orddanning
Overdrivelse
Overraskende slutt
P
Patos
Personbeskrivelse
Personifisering
Positivt ladede ord
Predikativ
Preposisjon
Pronomen
Punktum (.)
Påstand
R
Rammefortelling
Replikk
Retoriske spørsmål
Rot
Rytme
S
Sammenligning
Sammenskriving
Sarkasme
Semikolon (;)
Slang
Sosiolekt
Spørsmålstegn (?)
Strofe
Subjekt
Subjunksjon
Substantiv
Symbol
Synsvinkel
T
Tankestrek
Tema
Tidsforløp
U
Underdrivelse
Utropstegn (!)
Uttrykk
V
Vendepunkt
Verb
Verbal
Verselinje

Kolofon

Leseverktøyet er støttet av Utdanningsdirektoratet.

Nivå 1

Saynab – min historie – Tekst: Eva Norderhaug, Aschehoug, 2004. Foto: © Pictorium / Plainpicture / NTB scanpix

Gutt, jente, guttejente eller jentegutt? – Tekst: Jenny Skavlan, hentet fra www.jennyskavlan.com/gutt-jente-guttejente-eller-jentegutt. Foto: © PeopleImages / Getty Images

Mors gode råd – Tekst: Marit Tusvik, fra Mellom sol og måne: dikt for barn, Det norske Samlaget, 1984. Foto: © Plainpicture-Miep / NTB scanpix

Eg er eg er eg er – Tekst: Ruth Lillegraven, Samlaget, 2016. Foto: © Johner Images / NTB scanpix

[Uten tittel] («bølger») – Tekst: Gro Dahle, fra Søster, Cappelen Damm, 2016. Foto: © Glasshouse Images / Getty Images

[Uten tittel] («vinger») – Tekst: Gro Dahle, fra Søster, Cappelen Damm, 2016. Foto: © Plainpicture / NTB scanpix

Lykke – Tekst: Inger Hagerup, fra Videre, Aschehoug, 1945. Foto: © Dahlstrom / Bildhuse / NTB scanpix

Lemen – Tekst: WWF, hentet fra www.facebook.com/WWFNorge/. Foto: © Bjørn Jørgensen / Samfoto / NTB scanpix

Nei er nei. Det er lov å ombestemme seg – Tekst/video: Amnesty International, hentet fra www.youtube.com/watch?v=z5jPgYpbNto. Foto: © Zero Creatives / Getty Images

Ingen kunne henge med meg – Tekst: Jente 17, hentet fra https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/XVqzB/Ingen-kunne-henge-med-meg-Sa-fikk-jeg-snap-fra-turen-jeg-ikke-var-invitert-til. Foto: © wundervisuals / Getty Images

Det er like vondt hver gang noen kaller meg «tynn» – Tekst: Jonas Kristoffersen, hentet fra www.aftenposten.no/meninger/sid/i/7on1K/Det-er-like-vondt-hver-gang-noen-kaller-meg-tynn. Foto: © Leander Hopf / Plainpicture / NTB scanpix

Twitter-noveller – Tekst: Grode Grytten, fra Vente på fuglen, Kagge Forlag, 2014. Foto: © Folio / NTB scanpix

Små nøkler, store rom – Tekst: Bjørg Vik, Cappelen Damm, 1988. Foto: © Mauro Magrini / Millennium / NTB scanpix

Barsakh – Tekst: Simon Stranger, Cappelen Damm, 2009. Foto: © Johner Images / NTB scanpix

Håp for døde rumper – Tekst og tegninger: Jenny Jordahl, hentet fra https://www.livetblantdyrene.no/2017/01/hap-dode-rumper.html. Foto: © Yoshiyuki Hasegawa / Millennium / NTB scanpix

Tegnehannes guide til å verne om gode norske verdier – Tekst og tegninger: Hanne Sigbjørnsen, hentet fra www.aftenposten.no/meninger/i/Ja9M7/Tegnehannes-guide-til-a-verne-om-gode-norske-verdier. Foto: © Johner Images / NTB scanpix

Nivå 2

Jeg er Zlatan – Tekst: David Lagercrantz og Zlatan Ibrahimović, Font, 2011. Foto: © Vegard Grott / NTB scanpix

Her er sannheten – Tekst: Sophie Elise, hentet fra sophieelise.blogg.no/1501093921_her_er_sannheten.html. Foto: © Bobo Olsson / Plainpicture / NTB scanpix

Døden – Tekst: Ragnar Hovland, fra Katten til Ivar Aasen møter Hunden frå Baskerville, Samlaget, 2007. Foto: © Brabanski / Plainpicture / NTB scanpix

Hentet – Tekst: Johan Grip, fra Enkle dikt, Cappelen Damm, 2003. Foto: © Fantastic Ride / Plainpicture / NTB scanpix

Ugledikt 2 – Tekst: Arild Nyquist, fra Eventyrhagen, Aschehoug, 1979. Foto: © Andy Rouse / Nature Picture Library / NTB scanpix

Et rom står avlåst – Tekst: Kolbein Falkeid, fra En annen sol, Cappelen, 1989. Foto: © Chris Winsor / Getty Images

Sirenene syng – Tekst: Homer / Haldis Moren Vesaas, fra Odysseen, Samlaget, 1995. Foto: © Jan Dunning / Millennium / NTB scanpix

Hva skjer hvis antibiotika ikke lenger virker? – Tekst: Helsedirektoratet, 2017. Foto: © RunPhoto / Getty Images

Somaliske tanker i Norge – Tekst: Warsan Ismail, fra Sånn er det bare redigert av Annette Münch, Aschehoug, 2013. Foto: © zodebala / Getty Images

Ordnede forhold – Tekst: Christine Koht, Aftenposten (A-magasinet), 2008. Foto: © Susan Kirch / Plainpicture / NTB scanpix

Hjorten i skogbrynet – Tekst: Gunnhild Øyehaug, fra Knutar, Cappelen, 2004. Foto: © Willing-holtz / Plainpicture / NTB scanpix

Mennesker på kafé – Tekst: Kjell Askildsen, fra En plutselig frigjørende tanke, Oktober, 1983. Foto: © By / Plainpicture / NTB scanpix

Ting vi liker ved dette samfunnet – Tekst: Are Kalvø, hentet fra http://www.arekalvo.no/avis/829/ting-vi-liker-med-dette-samfunnet. Foto: © Mats Andersson / Maskot / NTB scanpix

Alt blir som før – Tekst: Ari Behn, fra Talent for lykke, Gyldendal, 2011. Foto: © Jan Hakan Dahlstrom / Bildhuse / NTB scanpix

Ung gut i snø – Tekst: Bjarte Breiteig, fra Fantomsmerter, Aschehoug, 1998. Foto: © David Lundberg / Bildhuset / Tt / NTB scanpix

Å drepe et barn – Tekst: Stig Dagerman, originaltittel Att döda ett barn, oversatt av Per Qvale, fra Nattens lekar, Norstedts förlag, 1947. Foto: © Tine Butter / Plainpicture / NTB scanpix

Dypfryst – Tekst: Roald Dahl, fra Et hode kortere og andre hårreisende historier (originaltittel Someone Like You), oversatt av Peter Magnus, Gyldendal Norsk Forlag, 1953. Foto: © Tine Butter / Plainpicture / NTB scanpix

Det usynlige barnet – Tekst: Tove Jansson, fra Det usynlige barnet og andre fortellinger (originaltittel Det osynliga barnet och andra berättelser), oversatt av Gunnel Malmström, Aschehoug, 2014. Foto: © Image Source / Getty Images

Det brente seg fast – Tekst: Mari Boine, originaltittel Ná darvánii jáhkku, norsk gjendiktning ved Mari Boine og Magnar Mikkelsen, 1982, fra platen Jaskatvuođa maŋŋá (Etter stillheten), 1986. © Lenono Music. För Norden & Baltikum: Universal Music Publishing AB. Publicerat med tillstånd av Gehrmans Musikförlag AB. Foto: © Johner Images / NTB scanpix

Håper du har plass – Copyright © Tekst: Kristoffer Cezinando Karlsen. Publisert med tillatelse. Foto: © zodebala / Getty Images

Alle utlendinger har lukka gardiner – Tekst: Maria Navarro Skaranger, Oktober, 2015. Foto: © Nancy Honey / Millennium / NTB scanpix

Kongens tale – Tekst: Kong Harald, Det norske kongehus, 2016. Foto: © Berit Roald / Scanpix Norway / NTB scanpix

Neste gang blir alt riktig – Tekst og tegninger: Lene Ask, Jippi, 2012. Foto: © Mohamad Itani / Millennium / NTB scanpix

Nivå 3

Emojis er språkets kjønnssykdom – Tekst: Daniel Eriksen og Daniel Eriksen, hentet fra https://www.nrk.no/kultur/_-emojis-er-sprakets-kjonnssykdom-1.13371551 Foto: © Noa-mar / Plainpicture / NTB scanpix

Byen – Tekst: Sigbjørn Obstfelder, fra Digte, Gyldendal, 1903. Foto: © David Carreno Hansen / Plainpicture / NTB scanpix

[Uten tittel] («øregang») – Tekst: Frøydis Sollid Simonsen, fra Hver morgen kryper jeg opp fra havet, Gyldendal, 2013. Foto: © Schuster Andr / Plainpicture / NTB scanpix

Enkelte adopsjoner – Tekst: Nils-Øivind Haagensen, fra Enkelte dikt, Cappelen, 2003. Foto: © Plainpicture / Stephen Shepherd / NTB scanpix

Det er ingen hverdag mer – Tekst: Gunvor Hofmo, fra Jeg vil hjem til menneskene, Gyldendal, 1946. Foto: © Jonny Elektra / Plainpicture / NTB scanpix

Du må ikke sove – Tekst: Arnulf Øverland, fra Den røde front, Tiden, 1936. Foto: © Bildhaft / Plainpicture / NTB scanpix

Kvart menneske er ei øy – Tekst: Tarjei Vesaas, fra Ordene. Bro eller stengsel, Gyldendal, 1964. Foto: © Baertels / Plainpicture / NTB scanpix

Jeg hadde tenkt – Tekst: Rudolf Nilsen, fra Hverdagen, Gyldendal, 1929. Foto: © Chris Jump / Plainpicture / NTB scanpix

Politi og røver – Tekst: Kjetil S. Østli, Cappelen Damm, 2009. Foto: © David Gray / Millennium / NTB scanpix

Rot – Tekst: Karl Ove Knausgård, fra Om vinteren, Forlaget Oktober, 2015. Foto: © Andrei Spirache / Getty Images

Askeladden og de gode hjelperne – Tekst: Peter Christen Asbjørnsen og Jørgen Moe, hentet fra http://runeberg.org/folkeven/099.html, 5. desember 2012, Asbjørnsen og Moe's NORSKE FOLKEEVENTYR. Innskrevet og rettet av Kjell Nedrelid. Sist forandret: 05.11.1994. Released to Internet 11.10.1996 in zipped WordPerfect 5.0-format. Foto: © Jasmin Sander / Plainpicture / NTB scanpix

Elefanten i det norske rommet – Tekst: Jan Egeland, hentet fra https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BOx9g/kronikk-elefanten-i-det-norske-rommet, VG, 23.5.2015. Foto: © Deborah Lynn Guber / Getty Images

Mellom Syria og Sagene – Tekst: Kristin Solberg, hentet fra www.nrk.no/urix/mellom-syria-og-sagene-1.13639253, NRK Urix, 12. august 2017. Foto: © R Mohr / Plainpicture / NTB scanpix

Heretter er det personlig – Tekst: Marte Michelet, hentet fra www.dagbladet.no/kultur/heretter-er-det-personlig/63695864, Dagbladet, 30. mai 2011. Foto: © loops7 / Getty Images

Faderen – Tekst: Bjørnstjerne Bjørnson, fra Bondefortellinger, Gyldendal, 1872. Foto: © Thorfinn Bekkelund / Samfoto / NTB scanpix

Den grøne kommoden – Tekst: Selma Lønning Aarø, fra Signaler (antologi), Cappelen, 1995. Foto: © Patrikiou / Plainpicture / NTB scanpix

Grisen – Tekst: Lars Saabye Christensen, fra Oscar Wildes heis, Cappelen Damm, 2004. Foto: © milkal / iStockphoto

Bare ukedager – Tekst: Cecilie Aurstad, Flamme forlag, 2012. Foto: © Maskot / NTB scanpix

Styggen på ryggen – Copyright © Arctic Rights Management/BMG Rights Scandinavia. Publisert med tillatelse. Foto: © Julianward / Plainpicture / NTB scanpix

Vekk meg opp – Tekst: © Starbox Publishing/ Sony/ATV Music Publishing Scandinavia. Publicerad med tillstånd av Notfabriken Music Publishing AB. © EMI Music Publishing Norway. Publicerad med tillstånd av Sony Music Publishing Scandinavia/Notfabriken Music Publishing AB. Foto: © Vladimir Vladimirov / Getty Images

Blå er den varmeste fargen – Tekst og tegninger: Julie Maroh, originaltittel Le bleu est une couleur chaude, oversatt av Christina Revold, Minuskel, 2013. Foto: © Image Source / Getty Images